Hver STU-retning i Karisefonden har sin egen indholdsplan. Den
danner grundlag for de individuelle elevplaner, som
eleven selv er med til at udarbejde sammen med sin
underviser.
Elevplanen drøftes ved jævnlige trekantsamtaler mellem
eleven, STU-underviseren og elevens kontaktpædagog.
Den tilpasses løbende efter elevens faglige,
sociale og personlige udvikling.
Elevens uddannelsesforløb tilrettelægges kontinuerligt
igennem forløbsplanen i tæt samarbejde med
eleven og UU-vejlederen. Der arbejdes sideløbende
med ressourcepapiret for at skabe bæredygtige
overgange for eleven efter endt STU.
Karisefondens STU er helhedspædagogisk organiseret således, at der er tæt sammenhæng mellem selve uddannelsen og den unges hele liv.
Uddannelsen tilrettelægges ud fra den enkelte unges forløbsplan, hvor mål for den unges treårige uddannelse er beskrevet. I forløbsplanen er beskrevet faglige, sociale samt personlige kompetence-mål, og eleverne kan i praktikforløb få mulighed for at afprøve potentialer for tilknytning til arbejdsmarkedet.
I Karisefondens STU tager uddannelsen sit afsæt i den unges valg af en af de fire retninger.:
STU indledes med et 12 ugers afklaringsforløb. Det er igennem hele uddannelsen muligt for den unge at skifte retning. Medborgerskab er et obligatorisk fag for alle under hele uddannelsen.
I ADL (Almindelig Daglig Levevis) lærer den unge i høj grad at bo ved at bo. ADL fokuserer på den unges læring gennem deltagelse i alle dagligdagens rutiner og opgaver, som knytter sig til en selvstændig levevis.
Her udvikles og støttes den unges kompetencer indenfor madlavning, oprydning, rengøring, personlig hygiejne, indkøb, transport m.v. Undervisningen foregår med afsæt i Indholdsplanen, og hver enkelt elev har sin individuelle ADL-Elevplan, så der løbende kan ses på progression.
På Karisefonden lægges der vægt på at styrke den unges sociale liv med deltagelse i fællesskaber, fritids- og idrætsaktiviteter.
Der er igennem den unges uddannelsesforløb et tæt samarbejde mellem den unge, underviser, kontaktpædagog og vejleder på Karisefonden.
Uddannelsen evalueres løbende, mindst en gang årligt, i et samarbejde med den unge, den unges forældre, UU-vejlederen og den unges kommunale sagsbehandler.
Vi har udarbejdet dokumentet 'Kvalitetsaftale (eksempel)', som på forpligtende vis beskriver vores samlede STU-tilbud.
Du kan se de samlede indholds- og elevplaner for de forskellige retninger samt tillægsaftalen herunder.
Målgruppe: 16-35 årige med særlige læringsforudsætninger som f.eks. udviklingshæmning, autisme og ADHD.
Normering: 40
Faglige retninger (linjer):
Undervisningstid: 840 timer pr. år i tre år (inkl. afklaringsforløb, studieture mv.)
Pædagogisk grundlag og praksis
Organisation, tilrettelæggelse mv.
Pt. indgåede kvalitetsaftaler: Faxe, Næstved, Egedal
Karisefonden tilbyder bolig, beskæftigelse og uddannelse til unge med særlige behov. Du kan læse mere fonden, dens baggrund, tilbud og pædagogik her: